č. 412 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz plachetnice označuje: |
|
Správná odpověď a) | loď speciálně konstruovanou pro plavbu pomocí plachet. |
Odpověď b) | jakékoli plavidlo hnané větrem. |
Odpověď c) | plavidlo, využívající plochy lodního tělesa ke zvýšení rychlosti plavby nebo k nouzovému pohonu. |
|
č. 413 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Kýlová plachetnice (jachta) je: |
|
Správná odpověď a) | plachetnice opatřená kýlem se zátěží. |
Odpověď b) | plachetnice s výměrou plachet nad 30 m2 a samovylévacím kokpitem. |
Odpověď c) | plachetnice nejméně s dvoustěžňovou takeláží a výtlakem minimálně 5 tun. |
|
č. 414 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Ploutvokýlová plachetnice (jachta) je: |
|
Správná odpověď a) | plachetnice, jejíž trup je protažen do nízkého středního kýlu opatřeného zátěží, kterým prochází spouštěcí ploutev. |
Odpověď b) | plachetnice s pevnou kýlovou ploutví se zátěží (tzv. flundrou) a se samovylévacím kokpitem. |
Odpověď c) | plachetnice opatřenou bočními kýly se zátěží s výměrou plachet do 30 m2. |
|
č. 415 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Ploutvová plachetnice je: |
|
Správná odpověď a) | plachetnice (převážně menších rozměrů), jejíž trup je opatřen spouštěcí ploutví nebo dvěma bočními otočnými ploutvemi bez zátěže. |
Odpověď b) | malá sportovní plachetnice s výměrou plachet do 15 m2 a pevně přišroubovanou dřevěnou ploutví bez zátěže. |
Odpověď c) | závodní třídová plachetnici do maximální hmotnosti 500 g s ponorným kormidlem a pevnou ploutví. |
|
č. 416 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Jola je člun: |
|
Správná odpověď a) | s oblými žebry, oblým outorem a zrcadlem. |
Odpověď b) | s lomenými žebry a ostrým outorem. |
Odpověď c) | s rovnými žebry a plochým dnem. |
|
č. 417 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Šarpie je člun: |
|
Správná odpověď a) | s lomenými žebry, ostrým outorem, úkosovým dnem a zrcadlem. |
Odpověď b) | se širokými boky a plochým dnem. |
Odpověď c) | s oblými žebry protaženými do kýlů, oblým outorem a bez zrcadla. |
|
č. 418 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Vyvážené kormidlo je kormidlo: |
|
Správná odpověď a) | kde část plochy ploutve leží před osou otáčení, takže je ulehčeno ovládání kormidla vyvážením momentů hydrodynamických sil. |
Odpověď b) | s nástavcem, označované také jako kormidlo dunajské nebo suezské. |
Odpověď c) | jehož ploutev má proudnicový tvar. |
|
č. 419 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Přední vaz (klounovec) je: |
|
Správná odpověď a) | hlavní výztužná část přídě, tvořící pokračování kýlu vzhůru a svazující přední část kostry plavidla. |
Odpověď b) | přední vodotěsný kolizní prostor. |
Odpověď c) | přední ležatý stěžeň u starších typů plachetnic. |
|
č. 420 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Ploutvová skříň je: |
|
Správná odpověď a) | pouzdro pevně a vodotěsně připevněné k trupu plavidla, do kterého se zatahuje ploutev. |
Odpověď b) | skříň na kotevní řetěz. |
Odpověď c) | prostor pro uložení potápěčského materiálu (ploutví, brýlí, tlakových nádob atd.). |
|
č. 421 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Rolfok: |
|
Správná odpověď a) | je součást takeláže umožňující rozvinování a refování kosatky (geny). |
Odpověď b) | není součástí takeláže. |
Odpověď c) | je součást takeláže sloužící k refování hlavní plachty. |
|
č. 422 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Kokpit je: |
|
Správná odpověď a) | prostor pro posádku ovládající plachetnici. |
Odpověď b) | odklápěcí vodotěsný kryt na přídi. |
Odpověď c) | kulaté vodotěsné lodní okno se šroubovým závěrem. |
|
č. 423 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz stěžeň se používá: |
|
Správná odpověď a) | pro označení kulatiny přibližně kolmé na lodní palubu. |
Odpověď b) | pro označení kování ráhna. |
Odpověď c) | pro označení kulatiny vystupující z přídě. |
|
č. 424 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz hydrostatický vztlak plavidla používáme pro: |
|
Správná odpověď a) | označení vertikálního hydrostatického vztlaku vody, který je přímo úměrný objemu ponořené části plavidla. |
Odpověď b) | označení objemu ponořené části plavidla. |
Odpověď c) | sumu všech vztlakových sil působících na plavidlo (závisí na tvaru a objemu lodi a na rychlosti pohybu plavidla vůči vodě). |
|
č. 425 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz hydrodynamický vztlak se používá pro: |
|
Správná odpověď a) | označení vztlaku vyvozeného hydrodynamickými silami, které vznikají při obtékání ponořených částí plavidla za pohybu. |
Odpověď b) | označení tlaku větru na návětrnou stranu plachty. |
Odpověď c) | hydrodynamickou sílu působící proti směru jízdy. |
|
č. 426 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Laterál je: |
|
Správná odpověď a) | průmět celkové boční plochy ponořené části plavidla (trupu, kýlu či ploutve, kormidla). |
Odpověď b) | spouštěcí list kormidla. |
Odpověď c) | celková plocha plachet. |
|
č. 427 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem výtlak váhový se označuje: |
|
Správná odpověď a) | váha vody, vytlačené plavidlem. |
Odpověď b) | váha prázdného plavidla. |
Odpověď c) | maximální hodnota váhy nákladu. |
|
č. 428 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem těžiště váhy (neboli váhové těžiště) se označuje: |
|
Správná odpověď a) | teoretický bod, v kterém působí celková váha plavidla směrem svisle dolů. |
Odpověď b) | lodní nákladový prostor. |
Odpověď c) | olověná zátěž na kýlu. |
|
č. 429 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem těžiště výtlaku (neboli tvarové těžiště) se označuje: |
|
Správná odpověď a) | teoretický bod, ve kterém působí kolmo vzhůru vztlak (nebo v kterém je nadlehčováno plavidlo vztlakem, rovnajícím se váze vody plavidlem vytlačené). |
Odpověď b) | plocha dna lodního tělesa, která je pod ponorem. |
Odpověď c) | nejnižší bod ponořené části plavidla. |
|
č. 430 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz trim se používá pro označení: |
|
Správná odpověď a) | správného ustavení plachetnice. |
Odpověď b) | bočního splouvání plachetnice (dryft). |
Odpověď c) | stáčení plachetnice proti větru. |
|
č. 431 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz trimování plachet se používá: |
|
Správná odpověď a) | pro správné nastavení a seřízení plachet. |
Odpověď b) | pro zmenšování plochy plachet při silném větru. |
Odpověď c) | pro impregnaci plachet proti hnilobě. |
|
č. 432 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Závětrnost lodě je: |
|
Správná odpověď a) | vlastnost plachetnice stáčet se po větru. |
Odpověď b) | plavba plachetnice se skasanými plachtami. |
Odpověď c) | postavení plachetnice proti větru. |
|
č. 433 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Takeláž je: |
|
Správná odpověď a) | celá plachetní výstroj plachetnice. |
Odpověď b) | kýl se zátěží u kýlové plachetnice. |
Odpověď c) | ochranná plachta, která slouží k zakrytí lodi při kotvení. |
|
č. 434 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Persenink je: |
|
Správná odpověď a) | ochranná plachta, chránící loď před vlivy počasí při stání. |
Odpověď b) | bouřková kosatka ze silné plachtoviny. |
Odpověď c) | pomocná plachta (tzv. lekážní), používaná k nouzovému utěsnění proraženého trupu. |
|
č. 435 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Lodní kulatiny jsou: |
|
Správná odpověď a) | stěžně a ráhna, které nesou soustavu plachet. |
Odpověď b) | lodní bidla s háčky. |
Odpověď c) | vyvazovací zařízení, např. pacholata, průvlaky, rohatinky. |
|
č. 436 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Čelen je: |
|
Správná odpověď a) | kulatina vyčnívající z přídě směrem dopředu. |
Odpověď b) | svinovací ráhno kosatky (tzv. rolfok). |
Odpověď c) | stěžňový nástavec (čnělka). |
|
č. 437 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem pevné lanoví se označují: |
|
Správná odpověď a) | veškerá lana, která slouží k vyztužení a upevnění stěžňů. |
Odpověď b) | kovová lana do průměru 30 mm. |
Odpověď c) | kovová lana o průměru nad 30 mm. |
|
č. 438 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem pohyblivé lanoví se označují: |
|
Správná odpověď a) | veškerá lana, která slouží k obsluze plachet (spouště, otěže). |
Odpověď b) | pletená lana z konopí nebo bavlny kromě lan z umělých hmot. |
Odpověď c) | pružná a měkká ocelová lana do průměru 10 mm. |
|
č. 439 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Saling (můstek) je: |
|
Správná odpověď a) | příčná, stěžeň zpevňující výztuha. |
Odpověď b) | stěžňová čnělka. |
Odpověď c) | pomocná lávka pro usnadnění vystupování na břeh. |
|
č. 440 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Vysoká takeláž (vysokostěžňové oplachtění) je: |
|
Správná odpověď a) | druh oplachtění, kde přední stěh dosahuje vrcholu stěžně. |
Odpověď b) | druh oplachtění, které používá hlavní a pomocný stěžeň, tzv. jeden a půl stěžňové oplachtění. |
Odpověď c) | druh tzv. kutrového oplachtění, které používá vrcholovou plachtu. |
|
č. 441 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Stěh je: |
|
Správná odpověď a) | zpravidla ocelové lano, které fixuje stěžeň v podélné ose lodi (přední a zadní stěh). |
Odpověď b) | zadní lem hlavní plachty. |
Odpověď c) | lano sloužící k zajištění polohy ráhna při spuštěné plachtě. |
|
č. 442 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Upínačka (úpona) je: |
|
Správná odpověď a) | lano převážně ocelové, které vyztužuje stěžeň z boku. |
Odpověď b) | kování pro uchycení sklápěcího stěžně. |
Odpověď c) | zařízení k bočnímu vlečení lodě. |
|
č. 443 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Topenanta je: |
|
Správná odpověď a) | lano jako závěs ráhna, sloužící zejména k zajištění polohy ráhna při skasané hlavní plachtě. |
Odpověď b) | lano sloužící k refování kosatky na rolfoku. |
Odpověď c) | vzpěra mezi stěžněm a kýlem. |
|
č. 444 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Napínák je: |
|
Správná odpověď a) | kovový díl s pravým a levým závitem, skládající se ze tří částí, který slouží k napínání stěhů, úpon, eventuálně jiných lan. |
Odpověď b) | přední stěh sloužící k zachycení kosatky. |
Odpověď c) | malý naviják (ráčna) s vertikální hřídelí, sloužící k dotažení otěží kosatky u větších lodí. |
|
č. 445 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Těžiště plachet je: |
|
Správná odpověď a) | teoretický bod, v němž působí výsledná aerodynamická síla nesených plachet. |
Odpověď b) | místo, kde jsou ráhna připevněna ke stěžňům. |
Odpověď c) | místo, kde jsou na ráhně připevněny otěže plachet. |
|
č. 446 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Ráhno (vratipeň) je: |
|
Správná odpověď a) | vodorovná kulatina kloubově spojená se stěžněm sloužící k nesení plachet. |
Odpověď b) | zařízení k vytahování spinakru. |
Odpověď c) | příčná výztuha stěžně. |
|
č. 447 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Refování plachty je: |
|
Správná odpověď a) | zmenšování plochy plachty (za silného větru). |
Odpověď b) | zajíždění nových plachet. |
Odpověď c) | vyprání a impregnace plachet. |
|
č. 448 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Refovací aparát je: |
|
Správná odpověď a) | zařízení sloužící ke zmenšování plachet za plavby. |
Odpověď b) | lanko s kladkou pro měnění délky zadního líku plachty. |
Odpověď c) | naviják pro kotevní lano. |
|
č. 449 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výraz šekl označuje: |
|
Správná odpověď a) | dvoudílný prvek tvaru podkovy, užívaný k spojování lan, event. připojování řetězů, stěhů, kladek apod. |
Odpověď b) | dvojitá kladka. |
Odpověď c) | zařízení na zajištění otěží. |
|
č. 450 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Výrazem otěž označujeme: |
|
Správná odpověď a) | lana sloužící k nastavení plachet. |
Odpověď b) | lano sloužící k vytahování plachet. |
Odpověď c) | napínák předního stěhu. |
|
č. 451 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Spoušť nebo výtah je: |
|
Správná odpověď a) | lano sloužící k vytahování a spouštění plachet, popřípadě ráhen. |
Odpověď b) | lanko sloužící k zajištění listu kormidla. |
Odpověď c) | zařízení pro odpalování signálních raket. |
|
č. 452 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Kiking je: |
|
Správná odpověď a) | zařízení (lanko s kladkami), které zamezuje zdvihání ráhna při jeho vyložení do boku. |
Odpověď b) | otevřený prostor pro posádku. |
Odpověď c) | posuvné vedení otěží v příčném směru. |
|
č. 453 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Blok (slang. výraz) je: |
|
Správná odpověď a) | dvojitá, trojitá eventuálně vícenásobná kladka (dvojblok, trojblok) sloužící ke zmenšení ovládacích sil. |
Odpověď b) | ploutvová skříň. |
Odpověď c) | kování na vrcholu stěžně. |
|
č. 454 |
Zkratka souboru otázek: P1 2015 |
Otázka | Příďový trojúhelník je: |
|
Správná odpověď a) | prostor na plachetnici, ohraničený stěžněm, palubou a předním stěhem. |
Odpověď b) | přední, vyztužený roh (krk) kosatky. |
Odpověď c) | plocha paluby před stěžněm, u vícestěžňových lodí před předním stěžněm. |
|
č. 455 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kýlovou plachetnici charakterizuje: |
|
Správná odpověď a) | pevný kýl se zátěží, malá počáteční a velká konečná stabilita. |
Odpověď b) | plocha plachet nejméně 30m2. |
Odpověď c) | malý kokpit. |
|
č. 456 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Ploutvokýlová plachetnice má vůči kýlové tyto výhody: |
|
Správná odpověď a) | možnost zmenšit ponor zatažením ploutve, umožnění změny polohy těžiště laterálu. |
Odpověď b) | možnost využití ploutve jako opěry pro vnitřní zařízení kajuty. |
Odpověď c) | snazší a levnější způsob stavby. |
|
č. 457 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Typickým znakem ploutvových plachetnic je: |
|
Správná odpověď a) | plochý trup s malým ponorem, spouštěcí ploutev (převážně bez zátěže). |
Odpověď b) | dělená, vyjímatelná olověná zátěž, uložená na kýlu. |
Odpověď c) | použití vysokostěžňové šalupové takeláže. |
|
č. 458 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Výhodou ocelové konstrukce trupu plachetnice je především: |
|
Správná odpověď a) | vysoká pevnost. |
Odpověď b) | nízké náklady na údržbu. |
Odpověď c) | vysoká rychlost plavby. |
|
č. 459 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Stěžňová podpěra slouží: |
|
Správná odpověď a) | k vyztužení paluby nebo nástavby pod patou stěžně. |
Odpověď b) | k zajištění průhybu stěžně. |
Odpověď c) | k vylepšení interiéru plachetnice. |
|
č. 460 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Konstrukční rychlost plachetnice je přímo úměrná |
|
Správná odpověď a) | štíhlostnímu poměru (poměru délky a šířky trupu na vodorysce). |
Odpověď b) | ploše laterálu. |
Odpověď c) | jejímu výtlaku. |
|
č. 461 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Samovylévací kokpit mají: |
|
Správná odpověď a) | plachetnice určené k plavbě na moři a většina ostatních kajutových plachetnic. |
Odpověď b) | pouze závodní plachetnice. |
Odpověď c) | jen plachetnice typu katamarán a trimarán. |
|
č. 462 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Lodní těleso závodních plachetnic je konstruováno: |
|
Správná odpověď a) | především z hlediska rychlosti a pevnosti. |
Odpověď b) | především z hlediska pevnosti. |
Odpověď c) | s ohledem na dostatečné zajištění plovatelnosti. |
|
č. 463 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Nevýhodou gaflového oplachtění je: |
|
Správná odpověď a) | obtížná manipulace při vytahování a spouštění plachty. |
Odpověď b) | veliká plocha plachty. |
Odpověď c) | veliký výkon plachty. |
|
č. 464 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Výhodou celospírové plachty je: |
|
Správná odpověď a) | větší plocha plachty a lepší tvar po celé délce profilu. |
Odpověď b) | snadné vytahování na stěžeň. |
Odpověď c) | snadnější obsluha. |
|
č. 465 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Vlastností výtahových lan je především: |
|
Správná odpověď a) | vysoká pevnost a malá průtažnost. |
Odpověď b) | vysoká pružnost. |
Odpověď c) | veliký průměr lana. |
|
č. 466 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kiking zajišťuje: |
|
Správná odpověď a) | možnost přitažení ráhna směrem k palubě za účelem ovlivnění zploštění plachty. |
Odpověď b) | polohu kosatky. |
Odpověď c) | zajištění polohy otěže hlavní plachty. |
|
č. 467 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kontraotěž slouží k: |
|
Správná odpověď a) | zajištění polohy hlavní plachty při plavbě na zadní vítr. |
Odpověď b) | zajištění kosatky při silném větru. |
Odpověď c) | zajištění skasané hlavní plachty. |
|
č. 468 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Automatická kosatka je: |
|
Správná odpověď a) | kosatka, která při obratu sama přejde bez obsluhy z jednoho boku na druhý. |
Odpověď b) | plachta, která automaticky zmenšuje svoji plochu. |
Odpověď c) | plachta, která se sama rozvine po vytažení hlavní plachty. |
|
č. 469 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Hlavní požadovanou vlastností ráhna je: |
|
Správná odpověď a) | vysoká pevnost a malý průhyb, nízká hmotnost. |
Odpověď b) | vysoká pružnost. |
Odpověď c) | nízká cena, protože se ráhna často lámou. |
|
č. 470 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Požadovanou vlastností pevného lanoví je hlavně: |
|
Správná odpověď a) | malá průtažnost a vysoká pevnost. |
Odpověď b) | vysoká pružnost. |
Odpověď c) | vysoká průtažnost a vysoká pevnost. |
|
č. 471 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Požadovanou vlastností materiálu na výrobu spinakru je: |
|
Správná odpověď a) | vysoká pevnost a nízká hmotnost. |
Odpověď b) | nízká hmotnost, na pevnosti nezáleží. |
Odpověď c) | velká pružnost. |
|
č. 472 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Otěžový vozík slouží: |
|
Správná odpověď a) | ke správnému nastavení úhlu tahu otěží hlavní plachty a k přesnému nastavení polohy hlavní plachty. |
Odpověď b) | ke snadnějšímu vytažení lodě na vlek. |
Odpověď c) | k pohodlnému sezení kormidelníka. |
|
č. 473 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Trysail je plachta sloužící při plavbě: |
|
Správná odpověď a) | za velmi silného větru. |
Odpověď b) | za středního větru. |
Odpověď c) | ve slabém větru. |
|
č. 474 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Bouřková kosatka se vyznačuje: |
|
Správná odpověď a) | malou plochou a velkou pevností. |
Odpověď b) | velkou plochou a velkou pevností. |
Odpověď c) | očnicemi obšitými kůží. |
|
č. 475 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Bouřkové plachty mají zpravidla barvu: |
|
Správná odpověď a) | oranžovou. |
Odpověď b) | černou. |
Odpověď c) | bílou. |
|
č. 476 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kosatka (slang. fok) je: |
|
Správná odpověď a) | trojúhelníková plachta umístěná před stěžněm. |
Odpověď b) | zadní trojúhelníková plachta s vratipněm. |
Odpověď c) | trojúhelníková plachta vyplňující prostor mezi ráhnem a stěžněm. |
|
č. 477 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Hlavní požadovanou vlastností stěžně je: |
|
Správná odpověď a) | vysoká pevnost a pružnost, nízká hmotnost. |
Odpověď b) | vysoká hmotnost. |
Odpověď c) | hlavně malá pružnost. |
|
č. 478 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Genua je druh: |
|
Správná odpověď a) | kosatky o velké ploše, jejíž zadní lem značně přesahuje za stěžeň, slouží k plavbě za slabého a středního větru. |
Odpověď b) | spinakru ze zvlášť lehké plachtoviny s odlehčovacími otvory. |
Odpověď c) | bouřkové kosatky o malé ploše ze silné plachtoviny. |
|
č. 479 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Spinakr je: |
|
Správná odpověď a) | druh příďové přídavné plachty, která má tvar sférické vyduté plochy. |
Odpověď b) | zadní trojúhelníková plachta s vratipněm, tzv. bezanová. |
Odpověď c) | druh nouzové trojúhelníkové plachty tzv. trysail, která je zhotovena ze silné plachtoviny. |
|
č. 480 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Bezanová plachta se používá: |
|
Správná odpověď a) | na zadních stěžních některých vícestěžňových lodí a slouží spíše pro vyvážení soustavy plachet než jako plachta hnací. |
Odpověď b) | k zakrytí lodě při kotvení na ochranu před povětrnostními vlivy. |
Odpověď c) | k vyplnění prostoru mezi stěžněm a vratiráhnem u ráhnové takeláže. |
|
č. 481 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Plachty řídíme lany, která nazýváme: |
|
Správná odpověď a) | otěžemi. |
Odpověď b) | upínačkami. |
Odpověď c) | stěhy. |
|
č. 482 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Plachty vytahujeme a spouštíme: |
|
Správná odpověď a) | spouštěmi. |
Odpověď b) | otěžemi. |
Odpověď c) | úponami. |
|
č. 483 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kladky používané ve výstroji plachetnic mají mít: |
|
Správná odpověď a) | vysokou pevnost a malé tření. |
Odpověď b) | velké tření. |
Odpověď c) | vysokou pevnost a velké tření. |
|
č. 484 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Kasání neboli refování plachet se provádí pomocí: |
|
Správná odpověď a) | refovacího zařízení. |
Odpověď b) | kikingu. |
Odpověď c) | kokpitu. |
|
č. 485 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Vějička někdy také korouhvička (slang. frklík) je: |
|
Správná odpověď a) | ukazatel směru větru na vrcholu stěžně. |
Odpověď b) | přístroj k zjišťování rychlosti větru. |
Odpověď c) | přístroj k zjišťování bočního skluzu neboli dryftu lodě. |
|
č. 486 |
Zkratka souboru otázek: P2 2015 |
Otázka | Výhodou plachtoviny z umělých vláken je: |
|
Správná odpověď a) | odolnost proti vodě, vlhkosti a vlivům povětrnosti, nesaje vodu, téměř se nevytahuje. |
Odpověď b) | vysoká pružnost a ohebnost. |
Odpověď c) | daleko menší cena a snadnější zpracování než u bavlněné plachtoviny. |
|
č. 487 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Na povrchu kapaliny může plavat těleso: |
|
Správná odpověď a) | jehož hmotnost je menší než vztlak, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené. |
Odpověď b) | jehož hmotnost se rovná vztlaku, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené. |
Odpověď c) | jehož hmotnost je větší než vztlak, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené. |
|
č. 488 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plocha laterálu je ovlivňována: |
|
Správná odpověď a) | náklonem plavidla. |
Odpověď b) | druhem povrchové úpravy ponořené části plavidla. |
Odpověď c) | změnou polohy otočného kormidla. |
|
č. 489 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Váhové těžiště lodi se jejím náklonem: |
|
Správná odpověď a) | nemění. |
Odpověď b) | mění. |
Odpověď c) | mění jen částečně. |
|
č. 490 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Rovnovážná poloha lodi je dána: |
|
Správná odpověď a) | skutečností, že těžiště váhy a výtlaku leží na společné svislé ose, v rovině symetrie lodi. |
Odpověď b) | umístěním stěžně do středu podélné osy lodě. |
Odpověď c) | plochou plachet, která musí úměrně odpovídat ploše laterálu. |
|
č. 491 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Ponořená část kormidelního listu: |
|
Správná odpověď a) | ovlivňuje velikost plochy laterálu. |
Odpověď b) | nemá vliv na plochu laterálu. |
Odpověď c) | ovlivňuje velikost plochy laterálu jen v tom případě, je-li kormidlo umístěno pod lodním trupem. |
|
č. 492 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Síla větru na plachty působí vůči lodnímu tělesu: |
|
Správná odpověď a) | ve společném těžišti všech plachet. |
Odpověď b) | v těžišti hlavní plachty, a to i u víceplachtových lodí. |
Odpověď c) | ve dvou těžištích, a to ve společném těžišti plachet umístěných před stěžněm a ve společném těžišti plachet umístěným za stěžněm. |
|
č. 493 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Loď s větším výtlakem (hmotností) má setrvačnost: |
|
Správná odpověď a) | větší než loď s malým výtlakem. |
Odpověď b) | menší než loď s malým výtlakem. |
Odpověď c) | stejnou jako loď s malým výtlakem. |
|
č. 494 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Stabilita pohybující se plachetnice je: |
|
Správná odpověď a) | větší než stabilita plachetnice, která stojí. |
Odpověď b) | stejná jako stabilita plachetnice, která stojí. |
Odpověď c) | menší než stabilita plachetnice, která stojí. |
|
č. 495 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Stabilita plachetnice je závislá na: |
|
Správná odpověď a) | tvaru a velikosti lodního trupu, rozložení váhy trupu a takeláže a na velikosti a umístění zátěže. |
Odpověď b) | poměru plochy plachet v ose laterálu. |
Odpověď c) | velikosti a tvaru palubních nástaveb. |
|
č. 496 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachetnice s jolovým tvarem trupu a pevným kýlem: |
|
Správná odpověď a) | má počáteční stabilitu malou. |
Odpověď b) | má počáteční stabilitu velkou. |
Odpověď c) | nemá počáteční stabilitu žádnou. |
|
č. 497 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachetnice se šarpiovým tvarem trupu a s lehkou ploutví: |
|
Správná odpověď a) | má počáteční stabilitu velkou. |
Odpověď b) | nemá počáteční stabilitu žádnou. |
Odpověď c) | má počáteční stabilitu malou. |
|
č. 498 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je: |
|
Správná odpověď a) | snazší a plynulejší plavba ve vlnách. |
Odpověď b) | menší náklady na údržbu. |
Odpověď c) | vždy menší ponor jolové plachetnice. |
|
č. 499 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachetnice se šarpiovým tvarem trupu oproti plachetnici s jolovým tvarem trupu: |
|
Správná odpověď a) | má výhodu ve větší počáteční stabilitě, možnosti použití ploutve místo pevného kýlu a tím snazšímu přistávání na písečné pláži při klidné vodní hladině. |
Odpověď b) | nemá žádné plavebně provozní výhody. |
Odpověď c) | umožňuje lepší a plynulejší plavbu ve vlnách. |
|
č. 500 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vlastnost lodi snažit se plout ve vzpřímené poloze při malých úhlech náklonu nazýváme: |
|
Správná odpověď a) | stabilitou počáteční. |
Odpověď b) | stabilitou dynamickou. |
Odpověď c) | stabilitou statickou. |
|
č. 501 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Schopnost vzpřímit se z maximálního náklonu nazýváme: |
|
Správná odpověď a) | stabilitou konečnou, čili stabilitou při velkých úhlech náklonu. |
Odpověď b) | stabilitou počáteční. |
Odpověď c) | stabilitou metacentrickou. |
|
č. 502 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Závětrnost plachetnice způsobuje: |
|
Správná odpověď a) | poloha těžiště plachet před těžištěm laterálu. |
Odpověď b) | poloha těžiště laterálu před těžištěm plachet. |
Odpověď c) | poloha těžiště výtlaku mimo osu symetrie plavidla. |
|
č. 503 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Návětrnost plachetnice je dána: |
|
Správná odpověď a) | polohou těžiště plachet za těžištěm laterálu. |
Odpověď b) | polohou těžiště plachet před těžištěm laterálu. |
Odpověď c) | vzájemným plošným poměrem plachet a laterálu. |
|
č. 504 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Větší vadou plachetnice je: |
|
Správná odpověď a) | závětrnost, protože může způsobit převržení lodě, závětrná loď má snahu stáčet se sama stále více po větru (odpadat). |
Odpověď b) | návětrnost, protože silně namáhá upevnění stěžně. |
Odpověď c) | podvětrnost, protože ohrožuje plachty a vzniká možnost jejich poškození. |
|
č. 505 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Závětrnost i návětrnost plachetnice lze kromě jiného ovlivnit: |
|
Správná odpověď a) | změnou velikosti a tvaru plachet, změnou polohy a sklonu stěžně, změnou plochy laterálu nebo polohy jeho těžiště i náklonem lodi. |
Odpověď b) | velikostí úhlu, pod kterým vítr působí na plachty. |
Odpověď c) | zvětšením zátěže. |
|
č. 506 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Boční plocha laterálu má přímý vliv na: |
|
Správná odpověď a) | stranový posuv (snos, dryf) plachetnice a na schopnost plachetnice stoupat proti větru. |
Odpověď b) | na druh plachet, které může plachetnice nést. |
Odpověď c) | rychlost plachetnice. |
|
č. 507 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plout na bočním a předním větru umožňuje plachetnici: |
|
Správná odpověď a) | plocha laterálu. |
Odpověď b) | váha zátěže. |
Odpověď c) | vhodný materiál a tvar plachty. |
|
č. 508 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Jízdu plachetnice ovlivňují tyto hlavní síly: |
|
Správná odpověď a) | aerodynamické a hydrodynamické. |
Odpověď b) | goniometrické. |
Odpověď c) | logaritmické. |
|
č. 509 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vítr - pohonná síla plachetnice vzniká: |
|
Správná odpověď a) | prouděním vzduchu mezi místy s rozdílnými atmosférickými tlaky a rozdílnými teplotami, čím větší jsou rozdíly, tím silnější vítr vzniká. |
Odpověď b) | působením polární záře na atmosférické vrstvy. |
Odpověď c) | jako druhotný následek otáčení zeměkoule. |
|
č. 510 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Pro nastavení plachet je rozhodující vítr: |
|
Správná odpověď a) | zdánlivý. |
Odpověď b) | pulzující. |
Odpověď c) | skutečný. |
|
č. 511 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Zdánlivý vítr je: |
|
Správná odpověď a) | výsledný vítr, složený ze skutečného větru a vlastního větru (jako důsledku pohybu plachetnice vpřed). |
Odpověď b) | protivítr, vznikající v přestávkách silných větrných poryvů. |
Odpověď c) | vítr, jehož skutečný směr je vychýlen nakloněným lodním trupem. |
|
č. 513 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vějička (korouhvička, frklík) na vrcholu stěžně ukazuje za plavby směr: |
|
Správná odpověď a) | zdánlivého větru. |
Odpověď b) | skutečného větru. |
Odpověď c) | větru, vznikajícího pohybem plachetnice dopředu. |
|
č. 514 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Zdánlivý vítr přichází do plachet více zepředu při: |
|
Správná odpověď a) | větší rychlosti plachetnice. |
Odpověď b) | menší rychlosti plachetnice. |
Odpověď c) | větším náklonu plachetnice. |
|
č. 515 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Výsledná síla na plachtě vzniká: |
|
Správná odpověď a) | rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty. |
Odpověď b) | náklonem plachetnice. |
Odpověď c) | vlivem rychlosti lodě. |
|
č. 516 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při plavbě ostře proti větru a na bočních větrech způsobuje výslednice sil, vyvozených větrem: |
|
Správná odpověď a) | pohyb lodě dopředu, náklon lodě a boční snos. |
Odpověď b) | stlačení lodní přídě do vody. |
Odpověď c) | nežádoucí deformaci profilu plachty. |
|
č. 517 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Boční sílu na plachtě zachycuje: |
|
Správná odpověď a) | boční průmět laterálu, avšak skutečný směr plavby není shodný s podélnou osou plavidla, ale je odkloněn o určitý úhel do závětří. |
Odpověď b) | kormidlo. |
Odpověď c) | podpěra stěžně. |
|
č. 518 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Podélná osa plachetnice svírá za plavby se zdánlivým větrem: |
|
Správná odpověď a) | menší úhel než se skutečným větrem. |
Odpověď b) | větší úhel než se skutečným větrem. |
Odpověď c) | stejný úhel jako se skutečným větrem (uvažováno na vodní ploše bez pohybu - bez proudu). |
|
č. 519 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při správném nastavení hlavní plachty půlí vratipeň zhruba úhel, který svírá: |
|
Správná odpověď a) | podélná osa plavidla a směr zdánlivého větru. |
Odpověď b) | podélná a příčná osa plavidla. |
Odpověď c) | podélná osa plavidla a směr skutečného větru. |
|
č. 520 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vztlak laterálu je síla: |
|
Správná odpověď a) | působící proti boční síle plachty. |
Odpověď b) | rovnoběžná se směrem plavby a nesnižuje vliv boční síly plachty. |
Odpověď c) | zvětšující náklon plachetnice. |
|
č. 521 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Aktivní plocha plachty plachetnice v náklonu je: |
|
Správná odpověď a) | menší než nenakloněné plachetnice. |
Odpověď b) | je stejná jako nenakloněné plachetnice. |
Odpověď c) | větší než nenakloněné plachetnice. |
|
č. 522 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Stěžeň s příliš velkou hmotností má za následek: |
|
Správná odpověď a) | zhoršení stability plachetnice. |
Odpověď b) | zlepšení stability plachetnice. |
Odpověď c) | zlepšení stability plachetnice pouze za silného větru. |
|
č. 523 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Pro obtékání plachet větrem platí zákony: |
|
Správná odpověď a) | v podstatě shodné jako pro křídla letadel nebo ptáků, protože jejich tvar a profil jsou podobné. |
Odpověď b) | stejné jako pro obtékání rovinné desky, protože plachty jsou ploché. |
Odpověď c) | empirické a proto je nutné vycházet pouze ze zkušeností vzhledem k tomu, že plachty jsou velmi pružný a tvarově značně proměnlivý element. |
|
č. 524 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachta je v základě: |
|
Správná odpověď a) | vydutá plocha, jejíž řezy vodorovnými rovinami jsou aerodynamické profily. |
Odpověď b) | kuželová plocha, jejíž svislé řezy určují její profil. |
Odpověď c) | část válcové plochy, jejíž profil je odvislý od poloměru šířky. |
|
č. 525 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachta, resp. její jednotlivé aerodynamické profily při plavbě proti větru a při bočních větrech: |
|
Správná odpověď a) | jsou obtékány proudem vzduchu pod různým úhlem náběhu. |
Odpověď b) | stáčejí proud vzduchu šikmo dolů k hladině. |
Odpověď c) | jsou deformovány vzduchovými víry, jejichž intenzita je závislá na síle větru. |
|
č. 526 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Účinnost profilu plachty při plavbě proti slabému přednímu větru je maximální: |
|
Správná odpověď a) | když proudění kolem něho je plynulé a bez víření, tzv. laminární proudění. |
Odpověď b) | při úhlu náběhu přes 20°. |
Odpověď c) | využívá-li se odrazu větru od vodní hladiny. |
|
č. 527 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Laminární proudění vzduchu je závislé: |
|
Správná odpověď a) | na aerodynamickém profilu plachty a tvaru zadního lemu. |
Odpověď b) | na sklonu švů jednotlivých dílů a pružnosti použité plachtoviny. |
Odpověď c) | na tvaru trupu lodě. |
|
č. 528 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Výhradně přetlaku na plachtách využívá plachetnice při jízdě: |
|
Správná odpověď a) | na zadním větru. |
Odpověď b) | ostře proti větru. |
Odpověď c) | při bočním větru. |
|
č. 529 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při plavbě ostře proti silnému větru je výhodnější plachta: |
|
Správná odpověď a) | plošší s menším vydutím. |
Odpověď b) | s větším vydutím. |
Odpověď c) | se středním vydutím. |
|
č. 530 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při jízdě na zadním větru je výhodnější plachta: |
|
Správná odpověď a) | s velkým vydutím, protože obtékání plachty je turbulentní a pohyb lodi vpřed způsobuje přetlak v plachtě a nikoliv sání. |
Odpověď b) | plochá, protože laminární proudění je účinnější. |
Odpověď c) | se středním vydutím, protože má výhodnější průběh sání. |
|
č. 531 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vliv kosatky na hlavní plachtu: |
|
Správná odpověď a) | se projevuje v příznivém usměrňování vzduchového proudění kolem hlavní plachty, zejména na její závětrné straně, a tím zvyšuje její účinnost. |
Odpověď b) | je zanedbatelný, zvětšuje pouze celkovou plochu plachet. |
Odpověď c) | je zřetelný pouze při plavbě po větru. |
|
č. 532 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Upravit přetočení plachty, eventuálně zamezit zdvihání vratipně při jízdě na zadní nebo zadoboční vítr lze: |
|
Správná odpověď a) | bočně posuvným vedením otěží nebo kikingem. |
Odpověď b) | refovacím aparátem, nebo-li kasounem. |
Odpověď c) | ráčnou na otěžovém kladkostroji. |
|
č. 533 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Náklon lodi a vliv lodního tělesa na vzduchové proudění: |
|
Správná odpověď a) | působí nepříznivě na účinnost plachet. |
Odpověď b) | neovlivňuje účinnost plachet. |
Odpověď c) | působí příznivě při jízdě na boční vítr, neboť se využívá odrazu větru. |
|
č. 534 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Spinaker se používá: |
|
Správná odpověď a) | hlavně při jízdě po větru nebo na zadobočním větru, méně na boční vítr. |
Odpověď b) | při kasání plachet. |
Odpověď c) | jako samočinná klema pro fixování otěží v požadované poloze. |
|
č. 535 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při plavbě na zadní vítr je nejvíce zatěžována: |
|
Správná odpověď a) | příď lodě. |
Odpověď b) | záď lodě. |
Odpověď c) | kýlová ploutev. |
|
č. 536 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Na ponořenou část lodního trupu působí síly: |
|
Správná odpověď a) | hydrostatické a hydrodynamické. |
Odpověď b) | aerodynamické. |
Odpověď c) | balistické. |
|
č. 537 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Hydrodynamické síly vznikají: |
|
Správná odpověď a) | při proudění vody kolem tělesa a jsou podobné proudění vzduchu; vzniká proudění laminární nebo turbulentní a platí obdobné zákony o proudnicích, vztlaku a odporu jako u aerodynamických sil. |
Odpověď b) | při stání tělesa na hladině a jde o síly, které způsobí, že těleso plave. |
Odpověď c) | působením vlivu přitažlivosti měsíce a slunce např. příliv a odliv. |
|
č. 538 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plavbu plachetnice proti větru nebo na bočním větru umožňuje: |
|
Správná odpověď a) | odpor (vztlak) ploutve nebo kýlu, bez nějž by mohla plout plachetnice jen po větru. |
Odpověď b) | správně zvolené plachtoví. |
Odpověď c) | dostatečná plocha a správný tvar listu kormidla. |
|
č. 539 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Malá hmotnost kýlu plachetnice má za následek: |
|
Správná odpověď a) | veliký náklon plachetnice za silného větru. |
Odpověď b) | malý náklon plachetnice za silného větru. |
Odpověď c) | vytvoření velkého vlnového odporu trupu. |
|
č. 540 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Správně nastavená plachta při plavbě na boční vítr má: |
|
Správná odpověď a) | menší stranovou a větší dopřednou sílu než plachta při plavbě ostře proti větru. |
Odpověď b) | stejnou stranovou sílu než plachta při plavbě ostře proti větru. |
Odpověď c) | menší stranovou a menší dopřednou sílu než plachta při plavbě ostře proti větru. |
|
č. 541 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Skluz lodě je umožněn: |
|
Správná odpověď a) | tvarem trupu. |
Odpověď b) | pouze profilem stěžně. |
Odpověď c) | vhodným materiálem na otěže plachet. |
|
č. 542 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Při malé ploše laterálu plachetnice: |
|
Správná odpověď a) | špatně stoupá proti větru a má velký snos. |
Odpověď b) | dobře stoupá proti větru, ale pluje ve značném náklonu. |
Odpověď c) | dobře stoupá proti větru. |
|
č. 543 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Hydrodynamický odpor trupu je závislý hlavně: |
|
Správná odpověď a) | na jeho tvaru, jakosti povrchu trupu a velikosti laterálu. |
Odpověď b) | na ploše plachet. |
Odpověď c) | na teplotě vody. |
|
č. 544 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Plachetnice ve velkém náklonu: |
|
Správná odpověď a) | špatně stoupá proti větru a pluje pomaleji než plachetnice v malém náklonu. |
Odpověď b) | pluje rychleji než plachetnice v malém náklonu. |
Odpověď c) | pluje ostřeji proti větru než plachetnice v malém náklonu. |
|
č. 545 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Rychlost plachetnice nejvíce ovlivňuje: |
|
Správná odpověď a) | správné nastavení plachet. |
Odpověď b) | stáří plachet. |
Odpověď c) | barevné provedení plachet. |
|
č. 546 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Návětrnost plachetnice je ovlivněna: |
|
Správná odpověď a) | náklonem plachetnice a tvarem trupu. |
Odpověď b) | velikostí lodního šroubu. |
Odpověď c) | vhodným podponorovým nátěrem. |
|
č. 547 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Kormidlo je část lodi, která: |
|
Správná odpověď a) | umožňuje řídit směr plavby. |
Odpověď b) | prodlužuje kýl lodi. |
Odpověď c) | má tvořit nejvíce ponořenou část lodi a proto musí mít dostatečnou axiální vůli. |
|
č. 548 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Síla na kormidelní páce má být za plavby: |
|
Správná odpověď a) | co nejmenší. |
Odpověď b) | co největší. |
Odpověď c) | asi 30 N. |
|
č. 549 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Nejmenší čelní odpor má kormidlo: |
|
Správná odpověď a) | s tenkým symetrickým profilem(tzv. NASA). |
Odpověď b) | provedené jako rovná deska (tzv. list). |
Odpověď c) | s hrubým povrchem. |
|
č. 550 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Sílu potřebnou k ovládání kormidelní páky snížíme zejména: |
|
Správná odpověď a) | správným nastavením plachet. |
Odpověď b) | novým podponorovým nátěrem. |
Odpověď c) | prodloužením stěžně. |
|
č. 551 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Kormidlo ztrácí účinnost: |
|
Správná odpověď a) | při náhlém velkém vychýlení, protože vznikají víry a odpor, které snižují i rychlost lodě. |
Odpověď b) | je-li úplně vytažena ploutev. |
Odpověď c) | pluje-li se pouze s kosatkou. |
|
č. 552 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Jízdu plachetnice ve skluzu podmiňuje: |
|
Správná odpověď a) | vhodný tvar trupu a dostatečná rychlost. |
Odpověď b) | především značně zvětšená plocha plachet, tvar lodního tělesa není rozhodující. |
Odpověď c) | příďotížnost a závětrnost lodě. |
|
č. 553 |
Zkratka souboru otázek: P3 2015 |
Otázka | Vírový odpor trupu za zádí plavidla: |
|
Správná odpověď a) | zpomaluje plavbu. |
Odpověď b) | neovlivňuje rychlost plavby. |
Odpověď c) | zrychluje plavbu. |
|
č. 554 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Návětrná strana lodi je |
|
Správná odpověď a) | strana, která je vystavena větru, čili z které vítr na loď přichází. |
Odpověď b) | strana, která není vystavena větru, čili z které vítr z lodi odchází. |
Odpověď c) | pravá strana lodi. |
|
č. 555 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Závětrná strana lodi je: |
|
Správná odpověď a) | strana, z které vítr z lodi odchází, tzv. která je za větrem. |
Odpověď b) | strana, z které vítr na loď přichází, tzv. která je na větru. |
Odpověď c) | levá strana lodi. |
|
č. 556 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Plavba ostře proti větru je plavba: |
|
Správná odpověď a) | při které loď pluje v úhlu co nejmenším ke směru větru (cca až 40°) a využívá největší možné stoupavosti proti větru. |
Odpověď b) | proti větru, který přichází v podélné ose lodě. |
Odpověď c) | kdy vítr přichází v úhlu do 10° od příčné osy lodi na obě strany. |
|
č. 557 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Plavba na předoboční vítr je plavba, při které: |
|
Správná odpověď a) | loď pluje proti směru větru v úhlu zřetelně menším než je pravý úhel (cca 60° - 75°) a nevyužívá maximálně svých schopností stoupání. |
Odpověď b) | loď pluje co možno nejvíce proti větru. |
Odpověď c) | loď pluje na poryvový vítr, který přichází střídavě z předu a z boku. |
|
č. 558 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při silném poryvu větru se zabrání velkému náklonu plachetnice: |
|
Správná odpověď a) | vyostřením, případně povolením otěže hlavní plachty. |
Odpověď b) | odpadnutím po větru. |
Odpověď c) | přitažením otěže hlavní plachty. |
|
č. 559 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Schopnost křižovat co nejostřeji proti větru je podmíněna: |
|
Správná odpověď a) | tvarem lodního trupu, plochou laterálu a takeláží. |
Odpověď b) | použitím spinakru. |
Odpověď c) | použitím kvalitních otěží. |
|
č. 560 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při správné technice vyostřování, nemění-li se směr zdánlivého větru: |
|
Správná odpověď a) | hlavní plachta se plynule přitahuje blíž k ose lodi. |
Odpověď b) | změna směru se provádí nastavením ploutve. |
Odpověď c) | využije se náklonu lodi do návětří. |
|
č. 561 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při správné technice odpadání, nemění-li se směr zdánlivého větru: |
|
Správná odpověď a) | hlavní plachta se plynule povoluje. |
Odpověď b) | loď se naklání do závětří při udržování dosavadního nastavení plachty. |
Odpověď c) | změna směru se provede povytažením ploutve. |
|
č. 562 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Správné nastavení kosatky a hlavní plachty při křižování proti větru se při přeostření nad správný úhel náběhu větru projeví tak, že: |
|
Správná odpověď a) | obě plachty se začnou současně prolamovat (flatrovat) od předního lemu. |
Odpověď b) | kosatka se začne prolamovat dřív než hlavní plachta. |
Odpověď c) | hlavní plachta se začne prolamovat dřív než kosatka. |
|
č. 563 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při obratu proti větru nesmíme dopustit, aby: |
|
Správná odpověď a) | se loď zastavila v pozici přímo proti větru. |
Odpověď b) | se spinaker zasekl pod kosatkou. |
Odpověď c) | loď plula příliš velkou rychlostí. |
|
č. 564 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při křižování za silného větru a na vlnách: |
|
Správná odpověď a) | je třeba vést loď méně ostře proti větru (s povolenější plachtou) než na hladké vodě. |
Odpověď b) | je nutné povytáhnout ploutev a nadzvednout list kormidla. |
Odpověď c) | je nutné naklánět loď do návětří. |
|
č. 565 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Má-li loď při jízdě proti větru dosáhnout většího stoupání, je třeba: |
|
Správná odpověď a) | přitáhnout jezdec na otěžovém vozíku do návětří a přitáhnout kosatku. |
Odpověď b) | vypustit jezdec na otěžovém vozíku k boku. |
Odpověď c) | více vychýlit kormidlo. |
|
č. 566 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při poryvech za plavby na předním nebo bočním větru je třeba: |
|
Správná odpověď a) | vysednout na bok lodě a vést kormidlo i plachtu tak, abychom zabránili velkému náklonu lodě do závětří. |
Odpověď b) | nechat loď naklonit do návětří, a pak ji energickým zasednutím vyvážit. |
Odpověď c) | vytáhnout ploutev, aby se zmenšil vztlak, který na ni působí. |
|
č. 567 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při plavbě na bočním větru je výhodnější: |
|
Správná odpověď a) | více povolit hlavní plachtu než při plavbě proti větru, zvýší se tím dopředná síla a zmenší se náklon plachetnice. |
Odpověď b) | více přitáhnout hlavní plachtu vůči větru, protože se zvýší rychlost i přes větší náklon lodě. |
Odpověď c) | mít plachty přitažené co nejvíce i za cenu jejich skasání, protože účinek sání je tak největší. |
|
č. 568 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Jestliže při křižování nebo na bočním kursu vítr zesílí a loď se stává značně návětrnou, je účelné: |
|
Správná odpověď a) | posunout ploutev více dozadu, popř. zmenšit záklon stěžně (je-li to za plavby možné). |
Odpověď b) | posunout ploutev víc dopředu. |
Odpověď c) | sklonit stěžen více dozadu. |
|
č. 569 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Plavba po větru (na zadním větru) je plavba: |
|
Správná odpověď a) | když vítr vane zezadu, a to až do cca 30° na obě strany od podélné osy plachetnice. |
Odpověď b) | pouze když vítr vane přímo zezadu. |
Odpověď c) | pouze s větrem, jehož směr se uchyluje od směru plavby lodě max. 10° na obě strany. |
|
č. 570 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při plavbě malé plachetnice na zadní vítr se nesmí zejména: |
|
Správná odpověď a) | zatěžovat příď lodě, protože by se mohla zabořit do vody a dojít tak k převržení lodě. |
Odpověď b) | napnout kosatku na stěžeň. |
Odpověď c) | zatěžovat záď lodě. |
|
č. 571 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při plavbě na silný zadní vítr je vhodné pro bezpečné vedení lodě: |
|
Správná odpověď a) | převést loď na mírně zadoboční kurz plavby. |
Odpověď b) | povolit maximálně hlavní plachtu. |
Odpověď c) | zasednout loď víc vpředu. |
|
č. 572 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Obrat proti větru (tzv. re) je obrat: |
|
Správná odpověď a) | při kterém loď vyostřuje tak, aby se setrvačností dostala přes postavení přímo proti větru a přešla do postavení ostře proti větru na druhém boku. |
Odpověď b) | při kterém se stáčí loď zádí proti větru a v okamžiku zádí přímo proti větru se rychlým přehozením spinakru docílí přetočení lodě na druhý bok. |
Odpověď c) | provedený energickým odpadnutím při současném spuštění kosatky a jejím opětném vytažení po dokončeném obratu. |
|
č. 573 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Plavba na bočním kurzu je: |
|
Správná odpověď a) | rychlejší než plavba proti větru. |
Odpověď b) | pomalejší než plavba proti větru. |
Odpověď c) | stejně rychlá jako plavba proti větru. |
|
č. 574 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Za silného větru a ve vlnách se stoupavost plachetnice: |
|
Správná odpověď a) | zmenšuje. |
Odpověď b) | nemění. |
Odpověď c) | zvětšuje. |
|
č. 575 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Obrat po větru (tzv. halsa) je manévr: |
|
Správná odpověď a) | prováděný tak, že příď lodě se stáčí po větru a v okamžiku, kdy loď stojí zádí proti větru, se přehodí ráhno na druhý bok a obrat se dokončí. |
Odpověď b) | prováděný při skasané hlavní plachtě využitím kosatky k obratu. |
Odpověď c) | prováděný pouze pomocí hlavní plachty při spuštěné kosatce. |
|
č. 576 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při plavbě na silný zadní vítr musíme zabránit: |
|
Správná odpověď a) | prudkému přehození ráhna z jednoho boku na druhý použitím kontraotěže. |
Odpověď b) | zvýšení rychlosti. |
Odpověď c) | nadměrnému tahu na otěže. |
|
č. 577 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při plavbě na zadní vítr se snažíme zamezit: |
|
Správná odpověď a) | příčnému kolébání lodě. |
Odpověď b) | zvýšení rychlosti. |
Odpověď c) | skluzu. |
|
č. 578 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Přehození ráhna se nejlépe provádí za silného větru: |
|
Správná odpověď a) | v jízdě plnou rychlostí a s vyváženou lodí. |
Odpověď b) | při zpomalení plavby (např. najetím na vlnu) a náklonu do závětří. |
Odpověď c) | po odpadnutí a naklonění lodi do návětří. |
|
č. 579 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Příčné kolébání lodi při plavbě na zadní vítr je z hlediska bezpečnosti plavby: |
|
Správná odpověď a) | nebezpečné a pro posádku nepříjemné. |
Odpověď b) | nežádoucí, ale není nebezpečné. |
Odpověď c) | žádoucí. |
|
č. 580 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Kontrolu správného nastavení plachet provádíme pomocí: |
|
Správná odpověď a) | vějičky a stuh (špionků). |
Odpověď b) | polohy kormidelní páky. |
Odpověď c) | úhloměru umístěného na lodi. |
|
č. 581 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při zvrhnutí lodě má posádka: |
|
Správná odpověď a) | zůstat u lodě, aby ji mohly záchranné čluny najít. |
Odpověď b) | snažit se doplavat k nejbližšímu břehu, i když je dosti vzdálen. |
Odpověď c) | vždy plavat vstříc záchrannému člunu nebo jiné lodi v dohledu. |
|
č. 582 |
Zkratka souboru otázek: P4 2015 |
Otázka | Při vleku havarované lodi motorovým člunem je třeba: |
|
Správná odpověď a) | spustit plachty. |
Odpověď b) | vytáhnout spinaker. |
Odpověď c) | odpojit stěžeň od lodě. |
|